CHCI POLOŽIT DOTAZ
VETERINÁŘI ZDARMA

ZAJÍMAVÉ ČLÁNKY
K PŘEČTENÍ

ONLINE
PORADNA

Pes a kosti: vařené a zvěřinové jsou životu nebezpečné

21.3.2017    97 126 přečtení    230 hodnocení     30 komentáře

Občas od někoho slyšíte, že pes nesmí kosti. Pravda je taková, že pes kosti jíst může – dokonce jsou důležitou součástí B.A.R.F. jídelníčku. Musí být ale zásadně syrové, ideálně ještě obalené zbytky masa, protože to v žaludku nastartuje trávicí enzymy, které pomáhají jídlo lépe strávit. Kosti také obsahují důležitý vápník, jejich kousání posiluje žvýkací svalstvo a skvěle fungují jako přírodní zubní kartáček. Jsou ale situace, kdy jsou pro psa životně nebezpečné a často za to může jen špatná informovanost páníčka.

Kosti NESMÍ být vařené

Je to opravdu důležité! Kosti vařením či pečením změní strukturu, ztvrdnou a při skousnutí jsou ostré a třepivé. Což zvláště u psa, který je celý život na granulích a vymizel mu přirozený jehlový reflex, může mít nepříjemné následky. Po narození má tento reflex má každý pes, ale pokud je dlouhodobě krmený jen granulemi nebo konzervami, postupně vymizí. Jde o obranný mechanismus žaludku a střev, který pomáhá vypořádat se s ostrými předměty, které se dostanou do zažívacího ústrojí. Předmět (například ostrá kost) je kontrakcí otočen tupým koncem vpřed, a proto často projde trávicím traktem, aniž by ho vážně poškodil. Nicméně vařená kost nepatří do misky ani BARFaři, ani granuláři, protože hrozí tyto problémy:

  • vážná bolestivá zácpa, kterou následně doprovází další problémy (poškození tlustého střeva, konečníku a jiné),
  • zlomení zubu,
  • vzpříčení kosti na patře,
  • uvíznutí v jícnu nebo v průdušnici, při kterém hrozí dušení,
  • uvíznutí v žaludku nebo střevech, které vyřeší jen operace
  • zánět pobřišnice, který způsobí úlomky kostí zapichující se do stěn žaludku nebo střev. Tato bakteriální infekce je obtížně léčitelná a pro psa velmi nepříjemná.

Jednu kost nebo kousek kosti občas někde ukradne snad každý pes. U psů krmených B.A.R.F. většinou projdou bez povšimnutí, ale u granulářů už může hrozit riziko právě v zapíchnutí. Při větším množství má problém i BARFař. Pro lepší představu: na 1 kilogram váhy dospělého BARFujícího psa bohatě stačí 6–9 g syrových kostí denně.

Morkové kosti

Jsou většinou jen pro zabavení, kdy pes vykusuje a vylizuje morek. Ten je tučnější, takže pozor na množství při obezitě. Naopak u hubených pejsků může být fajn pomocníkem. Obal morku, tedy samotná kost, je velmi tvrdá, pes jej nedokáže rozkousat.

Nicméně i morková kost díky tvaru a tvrdosti může přivodit nebezpečné problémy:

  • Zlomení zubu, případně vylámání více zubů, a to i svisle. Zvláště u pejsků, kteří jsou řekněme „cílevědomí“ a kost se snaží opravdu poctivě zpracovat.
  • Zaklínění do dolní čelisti, které musí vyřešit už jen veterinář a narkóza. Pes si zaklíněnou kost sám odstranit nedokáže a velmi často to nezvládne ani majitel. Navíc při pokusech sundat ji z čelisti můžete psovi způsobit poranění.

Zvěřinové nebo králičí kosti

Od známého myslivce nebo od babičky z vesnice jste dostali maso a kosti ze zvěřiny nebo králíka? Pokud obojí nespotřebujete sami pro sebe, pejskovi je určitě nedávejte. U zvěřiny, která pochází z volné přírody, běžně neprobíhají zdravotní kontroly a syrové maso může obsahovat různé parazity. Veliké riziko nákazy Aujezskyho chorobou pak hrozí u masa divočáků, kteří jsou v České republice velmi často touto nemocí nakaženi. Pro psa to znamená jistou a bolestivou smrt, neexistuje léčba.

Králičí kosti jsou tvrdé, proto není příliš vhodné podávat je celé, zvláště menším psům. U nekontrolovaných chovů také hrozí nakažení různými parazity.

Rybí kosti

Stejně jako u výše uvedeného, u nekontrolovaných chovů ryb může psovi hrozit například motolice. Rybí kosti jsou jinak velmi výživné.

Kosti a brachycefalická plemena

Psi s brachycefalickou lebkou, tedy s krátkým čumákem, kam patří například mops, boxer, moloss, nebo shih-tzu jsou s ohledem na zkrmování kostí zvláštní skupinou. Nejsou anatomicky přizpůsobena k tomu, aby mohli efektivně a bezpečně žvýkat kosti. Řešením je buď pomletí nebo porcování na drobné kousky.

Závěrem

Krmení kostmi je rozsáhlé téma častých sporů a s nadhledem můžeme říci, že mohou být velmi prospěšné, ale také velmi nebezpečné. Je potřeba znát svého psa v jeho návycích (zda např. hltá) a také vědět zásady správného podávání. Rozdíl je u pejska na granulích a psa BARFaře, který je výhradně krmený přirozenou stravou. Tělo, resp. žaludeční kyseliny v obou skupinách fungují zcela rozdílně. Psi na granulích nemají žaludeční kyseliny tolik kyselé a může se stát, že budou mít s trávením kostí potíž. U BARFařů je pH žaludečních kyselin na úrovni žíraviny, dosahuje až síly kyseliny chlorovodíkové. Díky tomu dojde k rozpuštění anorganické složky kosti, kdy si zachová svůj tvar, ale získá povahu houbovité hmoty. Ta není pro sliznice či stěny žaludku a střeva nebezpečná.

Řiďte se těmito doporučeními:

  • zásadně nedávejte vařené nebo pečené kosti,
  • hlídejte množství,
  • brachycefalickým a hltavým psům kosti namelte nebo naporcujte na malé kousky,
  • při přechodu na BARF kosti dávejte nejdříve za 1–2 týdny,
  • psa nenechávejte bez dozoru,
  • nekrmte kostmi divokých zvířat, kde nemáte jistotu, že byla zdravotně testována.

Pokud jste se rozhodli, že přejdete z granulí na BARF, v každém případě zlepšíte pejskovi jeho zdraví a vitalitu. K tomuto způsobu krmení patří i kosti, ale v případě, že byl více jak 2 roky jen na granulích, s velkou pravděpodobností mu zcela vymizel jehlový reflex. Kosti je tedy ze začátku třeba dávat hodně opatrně a v menším množství.  V 1.– 2. týdnu po přechodu jsou ideální kuřecí kosti (nejlépe namleté), které jsou relativně měkké a lépe je naporcujete na menší kousky. Na to jsou vhodné krky. Celé kosti můžete začít dávat až ve 3.–4. týdnu od přechodu, ale opět jsou lepší kuřecí. Dávejte pozor na dávkování a pejska při podávání kostí mějte v dohledu.

Jak se vám článek líbil?

Hodnocení čtenářů: 87% (hlasů: 230)

Témata

Autor článku

21.3.2017

Další články z tématu

Diskuze k článku

Pro odeslání komentáře je potřeba vyplnit všechny položky.

Poslat příspěvek

Hana Rödlich

21.9.2017 11:57

Je to dobře nebo špatně, když své roční feně (kříženka labradorky a vlčáka) dávám ráno snídani třeba rýži s konzervou a na noc dostane dobré granule? Díky

Roman

21.4.2017 11:10

Mám ČSV a míchám vařené kuřecí maso s granulemi Carnilove. Občas nahrazuji granule rýži. A surové kosti vepřové i hovězí přímo zbožňuje, jak je drtí. Někdy ho přepadne pud vlka a kosti zahrabává a já je počase uklízím

Vera

22.3.2017 13:36

Pokud je zvěřina nakažená, nesmí ji konzumovat ani člověk. Tedy, pokud je zvěřina (maso/kosti) od myslivce, který nechal maso testovat a maso je čisté, tak ano, smí konzumovat zvěřinu, jak člověk, tak pes, Nebo jako autorka textu má divné představy o tom, že se psovi dávaj "nakažené kosti či maso" ????

maxs

22.3.2017 13:17

Krmím barfem a článek považuju za přínosný. Akorát by mě zajímalo, kde autorka došla ke zjištění, že Aujeszky je v ČR hojně rozšířen? Můžete mi prosím napsat zdroj této informace? Děkuji. Sám jsem našel jen toto: https://www.pesweb.cz/cz/1665.v-cr-byla-po-vice-nez-roce-potvrzena-aujeszkyho-choroba-u-loveckeho-psa

Luboš

21.3.2017 21:05

Přidám do diskuse svoje zkušenosti. Měl jsem 2 lovecké psy -ohaře po sobě od r. 1972 do r. 1997. S oběma jsem v té době zkrmoval veškeré kosti z drůbeže a zejména drobné zvěřiny. Při poslední leči po jednom honu, na které bylo upečeno a snědeno asi 10 zajíců (tedy asi 40 běhů s dlouhými trubkovými kostmi) jsem sledoval psy, kteří kosti ze zajíců dostali. Všichni psi do jednoho z dlouhých trubkových kostí rozkousali jenom "hlavičky", všechny trubky zůstaly na hromadě. V té době jsem četl v časopise "Pes přítel člověk" článek vysloužilého vídeňského veterináře, ve kterém psal, že za svoji 50-ti letou praxi "psího" veterináře se nesetkal se zapíchnutou kostí! Na druhou stranu od té doby znám od pejskařů a od veterinářů hodně případů kostí zapíchnutých, nebo psů kostmi "ucpaných" a znám také psy, kteří jsou schopni během chvilky zhltat cokoliv bez výběru a pořádného rozkousání. Ztotožňuji se proto se závěry článku. Pes, který od mala je na kosti zvyklý je může dostávat, ale vždy samozřejmě s rozumem a s mírou.

Drakulina

21.3.2017 20:59

Mám druhého Německého ovčáka a je to opravdu skvělý kamarád a "myslitel". Živím ho normální stravou, to je vařené, většinou kuřecí maso, protože granule prostě nechce. Co se týče kostí je štěstím bez sebe. Když mu dám morkovou kost, malý koub a jak je opravdu poslušný, mohu do misky, když žere, tak když mu ji dám, nastává situace, kamarád, nekamarád ta kost je má a šmytec. Nikdy bych mu nedal kost z drůbeže, králíka a jiné, které dělají ostré špice.

roman

21.3.2017 20:01

Náš žere všechny kosti žádný problém nikdy nebyl!!!!!!!!!!!!!!!

Jitka

21.3.2017 19:35

Pomalu bych mohla opsat jeden zdejší příspěvek, náš jezevčík se rovněž dožil sedmnácti let, se všemi zuby, krmili jsme ho hlavně syrovým masem, ale kostí spapal taky dost. Nedávali jsme mu dlouhé tříštivé kosti, ale např. vařenou oháňku zbožňoval a nikdy nezbyla ani "tříska".

Hana

21.3.2017 18:55

Asi je třeba si uvědomit, že výživa psa se s dobou podstatně změnila, takže argumet, že pes vždy jedl všechno a nic mu nebylo u dnešních psů úplně neplatí. A veterinář, co tu komentuje je asi jen převlečený veterinář :) Bo člověk, co nedočte článek do konce a mele nesmysly nemůže přec pracovat s živýma zvířatama!

Marcela Samcová

21.3.2017 18:14

Zajímavé. Naši psi žrali vždycky všechno a nebyli nemocní. Ahoj Věra

Zdeněk

21.3.2017 16:38

Měli jsme dlouhosrstého jezevčíka v době kdy žádné granule nebyly. Jedl všechno,kosti s masem ovařené,kuřecí kosti miloval a uměl je tak perfektně nadrtit,že neměl problém. Morkové kosti syrové i vařené. Nejraději měl morkovou kost kterou zahrabal a našel třeba za několik dní až týdnů. To byl vidět ten labužnický pohled. Dožil se 17 let. Nechyběl mu jediný zub a kosti překusoval až do svého konce.

Jiří Černý

21.3.2017 16:30

To je materiál pro mou dceru Jana Hlávkovou-Harantovou

Antonin Hort

21.3.2017 15:38

Ja osobne mam tez spatnou zkusenost kdyz muj jezevcicek snedl kost ktera se sprajcila ve strevech,musel jsem na veterinu a nastesti to dopadlo dobre,a tam mne poucili ze bych nemel mensim pejskum davat kureci kosti neb jsou mekci a tim padem ostrejsi nez jine,no tak ted radsi z tech kosti odrezavam chrupavky a jine vyzivne veci a radsi jim davam co nejvice masa,granule temer vubec nebot za vice nez ctyricet let jsem si nevsiml ze by nekdy predtim byli nejake granule.

Lukasss

21.3.2017 15:32

Jane, že vás to pobavilo je pěkné, a co s tím? :D To neznamená, že tomu tak není.

Bohumil

21.3.2017 15:31

Mám ve svých 66 letech již čtvrtého Německého ovčáka. Žádný ,,domácí gaučák,, (tím degenerují psi) ale opravdu vždy pes přírody! Volného výběhu, práce, přátelství, zábavy, vždy musí pes cítit v pánovi kamaráda!! Se žrádlem jako jsou třeba kosti jsem neměl nikdy problém. Kosti spíše jednou za čas třeba jako odměna, vařené, nevařené, hovězí, vepřové, králičí, dokonce celé ryby (plevelné vždy jako mls) je to úplně jedno. Samozřejmě vždy krmím plnohodnotnou i granulovanou stravou. Celý svůj život se psy držím zásadu - čtvrtek pouze na vodě. Chovejte psy tak jak je příroda stvořila a nedělejte z nich gaučovo-sídlišťové chudáky!!!!!!!!

Jarda

21.3.2017 15:22

Milane, co ta gramatika!?

jaroslav

21.3.2017 15:13

pěkná blbost ohledně kostí, mám psa zlataka, žádnej gaučovej domacak, poked počasí dovolí, celodenní výběh venku, a kosti ??? zásadně vařené, syrové absolutně nechce,

Jan

21.3.2017 15:00

Mimochodem, nejvíc mě pobavilo, že pH u BARFOVYCH psů dosahuje až síly kyseliny chlorovodikove. To je jako jaká síla? A ví autorka, že kyselina v žaludku lidi je taky chlorovodikova? A, že míra pH je i u jedné kyseliny různá? Jen pro pořádek u psů je kolem pH 1 (velmi kyselá, bez ohledu na krmivo)

Jan

21.3.2017 14:49

Dobrý den, Po přečtení tohoto článku jsem nabyl dojmu,že coby veterinář bych v klidu mohl řídit Českou Národní Banku,vždyť přece znám peníze. Nicméně je potřeba podotknout, že vědět,na co jsou peníze ještě neznamená,že chápu ekonomiku státu. S těmi kostmi je to stejné. Autorka ví, že jsou kosti a že obsahují vápník, tím evidentně končí. Hrozně smutné je,že se s touto prostoduchostí prezentuje veřejně. Měla by si prostudovat metabolismus carnivornich kontra biochemie hydroxyapatitu (vazba vápníku v kosti). Kosti patří do popelnice ne do psů. Kdo tvrdí opak je buď polovzdelany,nebo ten,kdo na blbosti jiných profituje. Téma je dlouhé argumentů moc. Nicméně přemýšlejte. Proč divoké šelmy kosti nežerou jen ohlodávají,když je to tak báječný a skvělý zdroj vápníku. Myslete na to až na procházce se psem v lese narazíte na kosti srnek zajíců a dalších.

tomas

21.3.2017 14:48

Souhlasím s Evou....před x lety každý pes jedl všechno....jen jsme jim nedávali ptáci kostí a rybí....kosti z polévky běžně....nevím jak psí těch co nesmějí jíst zverinu ,ale váš pes nikdy nenašel mrsinu ? už v základu věci je pes přizpůsoben k tomu jist stravu v rozkladu....

Tom

21.3.2017 14:39

Evo, vy si tedy koledujete. Dávat psovi celý život granule a pak vařené kosti? Proč mu rovnou nekoupíte třeba krůtí krky, nebo vepřová či hovězí žebra? Stejně nechápu, krmit psa celý život granulemi .... Vždyť se dá koupit i maso za slušný peníz, třeba pajšl, játra , hrubě mleté hovězí. Já kupuji odřezky zvěřiny ( po vetr. kontrole) kilo za 35,-Kč.

MILAN

21.3.2017 14:29

SAME KECI,TO MUJ PES ŽERE VŠECKY KOSTI VAŘENE,SIROVE RIBY ZBOŽNUJE TO,ZA MICH MLADICH LET,ŽRAL PES VŠECKO,DNES JE V GRANULICH POPEL A PILINY,A JE TO DRAHE LIDI VSPAMATUJTE SE,ZACO PLATITE,VITE KOLIK ZLODĚJU STOHO ŽIJE.

Helena

21.3.2017 13:39

Co člověk to jiný názor a u doktorů to platí taky.Řídila bych se pravidlem,všeho s mírou,náš pes syrové maso nebaští,takže ani kosti.Naše vet.říkala,že kosti můžeme,ale jen trochu a nikdy ne do prázdného žaludku.

Bobina

21.3.2017 13:38

NEDÁVEJTE JIM VAŘENÉ KOSTI!!!!!! Před dvěma lety nám přesně na vařenou kost zemřela fenečka. Kost se jí zašprajcla mezi tenkým a tlustým střevem. To jí začalo odůumírat a i rychlou přes operaci jí už zachránit nešlo. Bylo jí sedm. Před tím jsme jí kosti taky běžně dávali. až do této chvíle.....

Roman

21.3.2017 13:26

Dobrý den My dáváme kosti psům běžně a buduem dál,ale zajímalo by mě co kosti ve zverimexu? (uzené,sušené.....)

Karel

21.3.2017 13:25

Kosti vařením tvrdnou ? To je přece nesmysl. Naopak, po tepelné úpravě jsou rozhodně měkčí.

Syth

21.3.2017 12:52

Evo, to se pletete a radujte se doma, že se nikdy nic nestalo. Doptejte se na kdejaké veterině, kolik je potřeba operací u psů, kteří mají v žaludku tříštivé uvařené kosti. Ale dělejte jak myslíte, za psa jste zodpovědná, některý pes sní i polystyren a přece mu ho odpovědný chovatel nedá ! Jen by mne zajímalo, týká se nevhodná kost i kosti od šunky ? Tu totiž běžně nabízejí a uzení není vaření ani pečení. Máte někdo zkušenost ? Dík a hezké jarní psí procházky.

Lukasss

21.3.2017 12:50

Evo, my naopak máme 2x velmi špatnou zkušenost a to, co jde zde psáno v článku plně odpovídá. To, že váš pes je na to zvyklý a také měl štěstí neznamená, že je to obecně pitomost...

Eva

21.3.2017 12:39

co to tu píšou za blbiny , muj pes je na granulích a normálně mu dáváme uvařené hovězí nebo vepřové kosti a nikdy se mu nic nestalo , před 20 lety je psi normálně jedli a nikomu to nevadilo a najednou je to škodlivé,,,pěkná pitomost

simon hybl

21.3.2017 12:26

Ahoj hybl

NAPOSLEDY PŘEČTENÉ ČLÁNKY

Odborník

Antiparazitika pro kočku či psa. Jak si správně vybrat?

Dnes máme široký výběr antiparazitárních preparátů působících proti blechám a klíšťatům. Tito parazité dokáží psa i kočku pořádně potrápit. Kromě toho, že sají krev, mohou být zdrojem přenosných onemocnění a přenašečem vnitřních parazitů, mohou na ně vznikat velmi nepříjemné alergické reakce. Každá forma má své klady i zápory.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK
ZOBRAZIT DALŠÍ ČLÁNKY

REGISTRACE

Můžete se zaregistrovat přes Facebook

BĚŽNÁ REGISTRACE

Vložte platný email.

Heslo musí mít minimálně 6 znaků.

Zadaná hesla se neshodují.

Tento email je již zaregistrován.
Zvažte využití funkce zapomenuté heslo.

Nastala neznámá chyba.
Kontaktujte nás prosíme na info@radaveterinare.cz. Děkujeme.

Děkujeme za registraci!
Pokyny k aktivaci účtu najdete v emailu. Bez aktivace se nelze přihlásit!

REGISTROVAT SE

Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů a přihlášením k našemu skvělému newsletteru.
Děkujeme!

PŘIHLÁŠENÍ

Můžete se přihlásit přes Facebook

BĚŽNÉ PŘIHLÁŠENÍ

Vložte platný email.

Přihlášení bylo neúspěšné.

Nastala neznámá chyba.
Kontaktujte nás prosíme na info@radaveterinare.cz. Děkujeme.

Přihlášení bylo úspěšné!

PŘIHLÁSIT SE

Ještě u nás nemáte účet?